Cu toții am fost cel puțin o dată criticați. Astfel de situații fiind tot mai frecvente ajungem să credem că este natura noastră să facem asta. Dar o mare parte din gândirea noastră, lăsată liberă este părtinitoare, distorsionată, parțială, neinformată sau cu prejudecăți subiective.
Cu toate acestea, calitatea vieții noastre, a ceea ce spunem, facem sau construim depinde tocmai de calitatea gândirii noastre. Gândirea nepotrivită este costisitoare, atât în bani, cât și în calitatea vieții.
Ne temem să fim criticați pentru că nu am fost învățați tehnici eficiente de a le face față.
Multe dintre episoadele noastre depresive sunt declanșate de criticile exterioare. Chiar și cei mai buni experți, profesioniști în primirea insultelor pot reacționa negativ la ele. De ce?
În primul rând, nu ceilalți sau comentariile critice pe care le fac te deranjează…
Când o persoană te critică în minte se declanșeză o serie de gânduri automate, negative, reacția emoțională este creată de aceste gânduri nu de ceea ce spune cealaltă persoană. Gândurile care te supără sunt cele cărora tu le acorzi substrat de adevăr și sunt bazate pe erori mentale.
Încearcă să identifici gândurile nagative pe care le ai când ești criticat. Noteză-le pe o foaie de hârtie, apoi pune-le la îndoială, identifică erorile și înlocuiește-le cu replici raționale, obiective.
Dacă înveți să gândești mai realist te vei simți mai puțin supărat, furios, amenințat.
În al doilea rând, comentariile celorlați pot fi false sau adevărate. În cazul în care comentariile sunt false , nu ai motive să fii supărat… de ce să fii supărat dacă altcineva face greșeala să te judece în mod injust?
Greșeala este a lui nu a ta.
Pe de altă parte, în cazul în care critica este adevărată, tot nu ai motive să fii supărat, amintește-ți: nimeni nu-i perfect, iar greșeala observată poate fi remediată, poți lua măsuri pentru a o corecta.
Pare simplu privind per ansamblu, dar dificil când trebuie să aplici. Iată câteva stategii verbale asertive care te-ar putea ajuta.
Când cineva te critică, o face fie pentru că vrea să te ajute, fie să te jignească .
1. Pune-i persoanei respective o serie de întrebări pentru a afla exact ce vrea să transmită. Încearcă să eviți să fii critic sau defensiv când pui întrebările. Roag-o să fie mai clară și mai explicită în ceea ce îi displace la tine. Acesta strategie te va ajuta să trasformi comunicarea din atac- apărare în colaborare și respect reciproc.
2. Caută o modalitate prin care să nu fii în contradicție cu el. Îi poți explica că : critica adusă este bazată pe felul în care el interpretează situația și că este de înțeles , dar să-i semnalizezi mesajul în unul: tu mă ataci și de data asta spui lucruri false .
3. Prezintă-ți punctul de vedere cu diplomație. Tendința noastră imediată când auzim critici este să ne apărăm . Aceasta este o greșeală majoră , deoarece intensitatea atacului o să crească transformându-se într-un război care consumă . În schimb dacă răspunzi prezentându-ți punctul de vedere obiectiv, admițând că este posibil să te înșeli și că aveți gusturi diferite nu doar în lucruri concrete ci și în interpretările pe care le acordați , vei ieși câștigător.
Bibliografie:
1.Terapia bunei dispoziții , TRATEAZĂ DEPRESIA FĂRĂ MEDICAMENTE CU AJUTORUL METODEI COGNITIV-COMPORTAMENTALE. David D. Burns, editua Litera , cap, 6.
2.Edward M. Glaser, Un experiment în dezvoltarea gândirii critice, Teacher’s College, Universitatea Columbia, 1941)
3.Foundation for Critical Thinking https://www.criticalthinking.org › …
Cu toate acestea, calitatea vieții noastre, a ceea ce spunem, facem sau construim depinde tocmai de calitatea gândirii noastre. Gândirea nepotrivită este costisitoare, atât în bani, cât și în calitatea vieții.
Ne temem să fim criticați pentru că nu am fost învățați tehnici eficiente de a le face față.
Multe dintre episoadele noastre depresive sunt declanșate de criticile exterioare. Chiar și cei mai buni experți, profesioniști în primirea insultelor pot reacționa negativ la ele. De ce?
În primul rând, nu ceilalți sau comentariile critice pe care le fac te deranjează…
Când o persoană te critică în minte se declanșeză o serie de gânduri automate, negative, reacția emoțională este creată de aceste gânduri nu de ceea ce spune cealaltă persoană. Gândurile care te supără sunt cele cărora tu le acorzi substrat de adevăr și sunt bazate pe erori mentale.
Încearcă să identifici gândurile nagative pe care le ai când ești criticat. Noteză-le pe o foaie de hârtie, apoi pune-le la îndoială, identifică erorile și înlocuiește-le cu replici raționale, obiective.
Dacă înveți să gândești mai realist te vei simți mai puțin supărat, furios, amenințat.
În al doilea rând, comentariile celorlați pot fi false sau adevărate. În cazul în care comentariile sunt false , nu ai motive să fii supărat… de ce să fii supărat dacă altcineva face greșeala să te judece în mod injust?
Greșeala este a lui nu a ta.
Pe de altă parte, în cazul în care critica este adevărată, tot nu ai motive să fii supărat, amintește-ți: nimeni nu-i perfect, iar greșeala observată poate fi remediată, poți lua măsuri pentru a o corecta.
Pare simplu privind per ansamblu, dar dificil când trebuie să aplici. Iată câteva stategii verbale asertive care te-ar putea ajuta.
Când cineva te critică, o face fie pentru că vrea să te ajute, fie să te jignească .
1. Pune-i persoanei respective o serie de întrebări pentru a afla exact ce vrea să transmită. Încearcă să eviți să fii critic sau defensiv când pui întrebările. Roag-o să fie mai clară și mai explicită în ceea ce îi displace la tine. Acesta strategie te va ajuta să trasformi comunicarea din atac- apărare în colaborare și respect reciproc.
2. Caută o modalitate prin care să nu fii în contradicție cu el. Îi poți explica că : critica adusă este bazată pe felul în care el interpretează situația și că este de înțeles , dar să-i semnalizezi mesajul în unul: tu mă ataci și de data asta spui lucruri false .
3. Prezintă-ți punctul de vedere cu diplomație. Tendința noastră imediată când auzim critici este să ne apărăm . Aceasta este o greșeală majoră , deoarece intensitatea atacului o să crească transformându-se într-un război care consumă . În schimb dacă răspunzi prezentându-ți punctul de vedere obiectiv, admițând că este posibil să te înșeli și că aveți gusturi diferite nu doar în lucruri concrete ci și în interpretările pe care le acordați , vei ieși câștigător.
Bibliografie:
1.Terapia bunei dispoziții , TRATEAZĂ DEPRESIA FĂRĂ MEDICAMENTE CU AJUTORUL METODEI COGNITIV-COMPORTAMENTALE. David D. Burns, editua Litera , cap, 6.
2.Edward M. Glaser, Un experiment în dezvoltarea gândirii critice, Teacher’s College, Universitatea Columbia, 1941)
3.Foundation for Critical Thinking https://www.criticalthinking.org › …